Velkommen til Bibelselskabets hjemmeside! Vi anvender cookies, for det hjælper os med at gøre hjemmesiden mere brugervenlig. Du accepterer brugen af cookies, når du klikker videre på hjemmesiden. 

Læs mere om cookies.

.
. . . .
     
    .
    NYHEDER!
    Lydspor fra Bibelen - CD
    Studiebibelen
    Brevet i Boksen - elevbog
    Brevet i Boksen - undervisningsvejledning
    Bibelleksikon
    Det Gamle Testamente
    . Det Gamle Testamentes opbygning: Det er ikke helt nemt at få overblik over opbygningen af Det Gamle Testamente og dermed rækkefølgen af de 39 gammeltestamentlige skrifter.
    Læs mere>  
    Det Nye Testamente
    . Opbygning: Fra tidlig tid valgte man at samle de nytestamentlige skrifter på følgende måde: Først de fire evangelier, dernæst Apostlenes Gerninger og Brevene. Til sidst Johannes’ Åbenbaring.
    Læs mere>  
    Persongalleri
    . Paulus: Paulus er en sammensat karakter i Det Nye Testamente. Han starter som forfølger af de helt nye kristne menigheder, men ender med at være den mest kendte og udbredte missionær og forkynder af den kristne tro.
    Læs mere>  
    Bibelens tilblivelse
    . De gammeltestamentlige Pseudepigrafer: 50 meget forskellige skrifter fra oldtiden har fået navnet pseudepigraferne. Det betyder egentlig "falsk overskrift", men navnet er slet ikke så dårligt. Læs her om hvorfor
    Læs mere>  
    Søg i Bibelen
    Adam og EvaAdam og Eva
    Da Adam og Eva har spist af den forbudte frugt, slutter deres liv i Paradisets have. De bliver bortvist til verden udenfor, hvor de må arbejde for føden, og hvor børnefødsler og død bliver en del af deres liv.
    Adam og Eva er de første mennesker, som vi hører om i Bibelen. De er nemlig, ifølge Bibelen, de første mennesker i verden.

    Historien om Adam og Eva har altså to sider: På den ene side handler den om de to mennesker Adam og Eva, deres liv og deres børn. Og på den anden side er deres historie ifølge kristendommen og jødedommen starten på alle menneskers historie.

    To skabelsesberetninger
    Der er to skabelsesberetninger i Bibelen. I den første skabelsesberetning i Første Mosebog kap. 1 står der, at Gud skabte mennesket i sit billede, som mand og kvinde. Og at han sætter mennesket til at herske over hele verden.

    I den anden skabelsesberetning i 1. Mosebogs kap. 2 får vi mere at vide. Her skaber Gud Adam af jord og blæser sin livsånde ind i hans næsebor, så han bliver levende. Adam betyder på hebraisk ’af jorden’, og spiller på, at Gud har skabt ham af jord. Derudover betyder det også slet og ret ’menneske’.

    Herefter ser Gud, at det ikke er godt for Adam, eller mennesket, at være alene, så han skaber alle dyrene. Han indser dog, at Adam skal have et væsen, der ligner ham, ved sin side. Derfor skaber han en kvinde, Eva, af et af Adams ribben. Eva betyder både kvinde og noget i retning af ’af manden’ på hebraisk.

    Syndefaldet
    Adam og Eva lever i Paradisets Have og er så tæt på Gud, som man kan være. De har et afslappet forhold til ham og taler dagligt med ham ansigt til ansigt. Livet i Paradis er altså fantastisk og uden andre anfægtelser, end at der er et enkelt træ i haven, som de ikke må spise frugten af. Det er kundskabens træ, og den der spiser af det vil komme til at kende forskel på godt og ondt. En slange i Paradis overtaler Eva til at spise af træet og hun giver også Adam frugten.

    Da det er sket, opdager de pludselig, at de er nøgne, og de gemmer sig for Gud. Gud udviser dem af Paradiset og fortæller dem, hvordan deres liv skal være fra nu af: De skal arbejde hårdt for at skaffe mad og kvinden skal føde børn under stor smerte. 

    Livet i verden
    Da Adam og Eva bliver smidt ud af Edens Have starter livet i den virkelige verden og de får to sønner, Kain og Abel, samt en efternøler, Set. Hver gang Eva har født, siger hun tak til Gud. Adam og Eva oplever altså ikke, at Gud har forladt dem, selvom de ikke længere er sammen med ham i Edens Have.

    Arvesynd og gudbilledlighed
    At Adam og Eva blev vist ud af Paradiset, er blevet forstået på flere måder. I kristendommen er det bl.a. blevet til forestillingen om det, man kalder arvesynden. Det betyder, at den synd, som Adam og Eva begik, da de lyttede til slangen i stedet for til Gud, er blevet nedarvet i alle mennesker, som er blevet født på jorden uden for Paradistets have. Der er dog en undtagelse, nemlig Jesus.


    Det Danske Bibelselskab · Frederiksborggade 50 · 1360 København K · Danmark · +45 33 12 78 35 · CVR-nr: 62905115 · Sitemap · Om cookies