Jens Albinus
Teaterdirektør og skuespiller Jens Albinus har nærlæst de bibelske tekster og skrevet teaterstykket SKABELSEN, der spilles på Husets Teater indtil lørdag den 15. oktober. Foto: Kennet Havgaard.

23.09.2016 Anna Sofie Casse

Med Bibelen på scenen

På Husets Teater iscenesætter teaterdirektør og skuespiller, Jens Albinus, en fortolkning af skabelsesberetningen fra Bibelen. Stykket hedder SKABELSEN og opføres på Husets Teater indtil lørdag den 15. oktober

Mørket omslutter scenen, og med høje skingre lyde og smertelige råb, separerer Mennesket sig fra Skaberen. I dunkelt lys forsøger Skaberen desperat at holde fast, men må til sidst give op og overlade mennesket til sig selv og en evig længsel. SKABELSEN er et intenst og dystert teaterstykke om tidernes begyndelse, som den er beskrevet i Bibelen, Toraen og Koranen.

Jens Albinus, teaterdirektør i Husets Teater på Halmtorvet i København, har skrevet og iscenesat stykket SKABELSEN, som er den første forestilling under hans ledelse.

”Jeg har drømt om at lave en forestilling om skabelsen, siden jeg var 12 år gammel.”

Albinus er vokset op i et præstehjem, og skabelsesberetningen har derfor været en stor del af hans opvækst. Som 12-årig oplevede Albinus et teater for første gang og lavede allerede dér en kobling mellem teateret og skabelsesberetningen:

”Noget af det, der fascinerede mig ved teater, var skiftet mellem mørke og lys.”

Overgangen mellem mørke og lys – fra intet til noget – er et element Albinus har inkorporeret på scenen i teaterstykket SKABELSEN.

Skabelsen - en historie om en relation og en separation

Jens Albinus har iscenesat skabelsen med fokus på den kærlige men også almægtige skaber og hendes skabning. Rollen som Skaberen er skrevet til Ulla Henningsen, og at Skaberen er en kvinde førte til en overraskende men meningsfuld skildring af netop separationen mellem Skaberen og det skabte - mor og barn:

”Bibelen er et mellemværende mellem den position, der skaber, og den position, der bliver skabt,” siger han.

Helt uden ord, i dunkel belysning og ved skingre lyde og barnegråd udfoldes beskrivelsen af den massive smerte, der opleves, når mennesket adskiller sig fra Skaberen. I denne scene afspejles Michelangelos maleri Adams skabelse, og det ses, hvordan mennesket og Skaberen forsøger, men til sidst ikke kan nå hinandens fingerspidser.

”Det skabte underløber hele tiden almagten, dermed sker der en ’udglidning’ af det, vi har sat i verden – vores børn gør ikke, som jeg vil - ingenting gør, som jeg vil”, forklarer Jens Albinus.

Stykket SKABELSEN viser et forhold og en adskillelse mellem den brutale og kærlige kvindelige skaber og det skabte - mellem en mor og sit barn.

Bibelens brutalitet

”Bibelen rummer et uløseligt dilemma, hvor Skaberen både skal være alkærlig og almægtig”, siger Jens Albinus.

På scenen vises Skaberens dobbelthed i forhold til det skabte. Til replikkerne har Jens Albinus blandt andet ladet sig inspirere af Bibelselskabets nudanske oversættelse af Første Mosebog og Prædikerens Bog fra 2014.

Med Bibelen på scenen portrætterer Albinus den evige gentagelse af skabelsen, der finder sted ved enhver begyndelse, ethvert nyt projekt, enhver fødsel, og hvor smerteligt det er, når Skaberen og det skabte skal adskilles:

”Det er en brutalitet at overleve i en fysisk verden, og en grundlæggende brutalitet at blive født”, slutter han.

Begyndelsen og Tænkeren

Køb "Begyndelsen og Tænkeren"

I SKABELSEN på Husets Teater har Jens Albinus hentet inspiration fra nyoversættelsen af Første Mosebog, som man finder i bogen Begyndelsen og Tænkeren.

Bogen rummer en nudansk oversættelse af hele Første Mosebog samt Prædikerens Bog.

Køb bogen her.