Opstandelsen. Miniature af Domenico Pagliarolo, 1400-tallet. Kilde Wikimedia Commons.
Opstandelsen. Miniature af Domenico Pagliarolo, 1400-tallet. Kilde Wikimedia Commons.

26.04.2019

Brevkassen: Hvor længe var Jesus i graven?

I Bibelen står der, at Jesus var i graven i tre dage og tre nætter. Men hvordan går det op, når der kun er to dage mellem langfredag, hvor Jesus korsfæstes, og påskedag hvor han genopstår?
 

Til Bibelselskabet

Jeg har undret mig over at der står, at Jesus var i graven 3 dage og 3 nætter. Men når man ved at han døde fredag og opstod søndag, får jeg det kun til 2 nætter. 

Kan I forklare det for mig?

Venligst
Carl Ry

**************************************

Kære Carl Ry.

Der er ganske rigtigt et problem med tidsangivelsen ”tre dage og tre nætter” for Jesus’ ophold i graven. Det har da også ned gennem kirkens historie voldt store vanskeligheder for fortolkere, der gik ud fra, at Bibelen ikke kunne modsige sig selv.

Tidsangivelsen optræder i øvrigt kun ét sted (Matthæusevangeliet 12,40) i forbindelse med et indirekte citat fra Jonas’ Bog 2,1, hvor det drejer sig om profetens ophold i havdyrets bug.

Det står fast i evangelierne, at Jesus stod op den første dag i ugen – altså søndag. Men det ligger ikke lige så fast, hvornår han blev korsfæstet.

I fortællingerne i Markus-, Matthæus- og Lukasevangeliet holder Jesus påskemåltid den 15. nisan med sine disciple, altså torsdag aften. Det forudsætter, at han kun kan have været i graven to nætter.

Johannesevangeliet lader derimod sin Jesus holde sit sidste måltid med disciplene en dag tidligere (den 14. nisan), så han dør allerede om torsdagen. Det giver faktisk plads for tre nætter i graven. Der er et regnskab her, der bare ikke vil gå op.

Venlig hilsen
Mogens Müller

Mogens Müller er tidligere professor i Det Nye Testamente ved Teologisk Fakultet på Københavns Universitet. Se hans brevkassesvar her

Har du et spørgsmål til "Spørg om Bibelen"? Send det til spoerg@bibelselskabet.dk

Alle medlemmer af Spørg om Bibelen-panelet svarer på baggrund af deres egen viden og overbevisning.

Fakta: Den jødiske kalender

Den kristne påske udspringer af den jødiske påske og er derfor afhængig af den gamle jødiske kalender. Året blev inddelt i dage eller døgn, bestående af dag og nat (Første Mosebog 1,5), i uger a syv dage og i måneder. Ugen udgør det ældste kronologiske system, der endnu er i brug og er uafhængig af den gældende månedskalender.

Under indflydelse fra babylonerne (500 f. Kr.) blev det almindeligt at betegne månederne med numre og at bruge de babylonske månedsnavne. Nytår blev fejret ved forårsjævndøgn med måneden nisan som årets første måned, og året blev efter babylonisk forbillede beregnet som et måneår med tolv måneder a 29 eller 30 dages længde (=354 dage) og med lejlighedsvis tilføjelse af en skudmåned ved årets slutning.

Afgørelsen af hvornår en ny måned begyndte, og hvornår det var forår, blev truffet ved simpel observation af nymåne og af forårstegn. Det er forklaringen på, hvorfor påsken ikke ligger fast ligesom for eksempel julen.

Tobias & Trine fejrer påske

Essentielle emner ud fra et kristent perspektiv for de 2-7 årige
T&T påske
24,95

Forfatter: Malene Fenger-Grøndahl
Illustrator: Jesper Tom-Petersen
Sidetal: 24 sider
Indbinding: Hæftet
Forlag: Bibelselskabet
Varenummer: 978-87-7523-909-2
Mål: 10 x 11 cm.