Facebook

16.09.2019 Thomas Godsk Larsen

Flere møder Bibelen på Facebook

Overalt i verden møder mennesker bibel og kristendom på de sociale medier

Hos De Forenede Bibelselskaber, der tæller 149 bibelselskaber globalt, mærker man tydeligt, at bibelarbejdet også er blevet digitalt. I dag er online bibler og brugen af sociale medier blevet et væsentligt supplement til de mere “klassiske” kanaler.

Alene i 2018 besøgte hele 1,6 millioner danskere Bibelselskabets hjemmeside, hvor de kunne læse, søge og finde i Bibelen Online. Det Danske Bibelselskab er også at finde på Facebook, Instagram, Twitter og YouTube – på Facebook får 12.000 følgere løbende gode tilbud, bibelord til eftertanke og nyt fra Bibelens verden.

Sociale medier når udsatte kristne

Andre steder i verden har bibel og kristendom anderledes trange kår, for eksempel i Nordafrika og Mellemøsten. Her når tv-programmer via satellit og sociale medier fx ud, hvor traditionel bibeldistribution er umulig. Det har den kristne tv-station SAT-7 gjort sig erfaringer med, og på et nyligt besøg i Danmark fortalte kanalchef Rita El- Mounayer om den rivende udvikling, tv-stationen har været i de seneste år – især på grund af brugen af sociale medier:

”Vi har lært, at det ikke er et enten-eller; at vi enten laver noget til sociale medier eller tv. Vi sagde til os selv: lad os få det til at spille sammen, både ved at vi bruger det aktivt, når vi sender live på de sociale medier, og ved fortsat at give seerne mulighed for at kontakte os direkte via vores Facebooksider.”

Vi tænkte: Det her er virkelig fantastisk! Vi kunne se, vi nåede en helt masse nye mennesker på en ny måde.

På grund af SAT-7’s begrænsede økonomi gjorde man i starten det, at man lagde de programmer, man allerede havde produceret til tv-kanalerne, direkte på de sociale medier Facebook og YouTube uden at redigere dem ned i længde:

”Vi blev slået bagover af, hvor mange der faktisk så programmerne via de sociale medier. For at give et eksempel fik vi én måned knap 5 millioner visninger på vores programmer via Facebook og YouTube. Vi tænkte: Det her er virkelig fantastisk! Vi kunne se, vi nåede en helt masse nye mennesker på en ny måde. Alene på vores arabiske kanal kunne vi se, at vi fik to millioner downloads, når vi havde større tv-events.”

Når ud til flere mennesker 

Den store interesse på de sociale medier gav folkene i SAT-7 mod på mere, fortæller Rita El- Mounayer:

”Vi ville mere end bare lægge tv-udsendelser op. Vi begyndte at streame vores live-programmer på de sociale medier, mens de blev sendt. Vi oplevede, at vi pludselig kom i dialog med nye mennesker, især unge, der skrev til os under programmerne, og tv-værterne kunne inddrage deres spørgsmål og kommentarer undervejs.”

SAT-7 begyndte da at producere indhold direkte til deres følgere og seere på de sociale medier, og de når hver dag ud til flere mennesker i Mellemøsten og Nordafrika.

 

Se Bibelselskabets videoer om SAT-7 her.