Flygtninge fra DR Congo i Nakivale Refugee Settlement i Uganda. Foto Les Kaner
På billedet danser flygtninge fra DR Congo i Nakivale Refugee Settlement i Uganda. Bevægelse er vigtigt. De har alle været på kursus i bibelsk sjælesorg. Foto: Les Kaner

Synne Garff

Bibelsk sjælesorg giver en ny begyndelse

Bibelsk sjælesorg er blevet en global succes. Man regner med, at hver syvende menneske er traumatiseret. I konfliktområder er det hver anden, som lider af psykiske eftervirkninger på grund af krig, naturkatastrofer eller vold

Den bibelbaserede metode bibelsk sjælesorg har oplevet en vældig udbredelse globalt de seneste syv år. Bibelselskaber, kirkeledere, præster, nonner, psykologer, lærere, læger og andre professionelle omsorgspersoner gør sig klar til at lære bibelsk sjælesorg, og mange nye oversættelser af undervisningsmaterialet er på vej – også til tv og radio. 

Kirkerne og kirkelige organisationer er de nærmeste samarbejdspartnere, men der er også etableret alliancer med en lang række ngo’er. I januar var et hold præster og omsorgsgivere på kursus i Løgumkloster, hvor sognepræst Helle Møller Jensen underviste sammen med en amerikansk psykolog fra Det Amerikanske Bibelselskab. Der var også efteruddannelse af præster, og så underviste jeg i foråret flygtninge, asylansøgere og etniske danskere i København sammen med lederen af Internationalt Kristent Center, Anders Graversen. De hjemlige erfaringer har understreget, at metoden kan bruges i mange sammenhænge. 

Svimlende behov for omsorg

Hos vestlige regeringer, den danske udenrigstjeneste og i FN-systemet er der en gryende forståelse for, at religion ikke kun skaber problemer, men faktisk kan være en vigtig del af løsningen. Behovet for omsorg er svimlende. Millioner af mennesker er traumatiserede. 

Der er hårdt brug for, at freden sænker sig mellem mennesker. Ingen traumebehandling kan nogensinde udslette erindringen om det rædselsfulde. Man er mærket for livet af voldsomme tab. Bibelsk sjælesorg er ingen mirakelkur, men tros- og livserfaringer kan flettes sammen og hjælpe til selvindsigt og forandring. Bibelens fortællinger kan være med til at forløse mennesker og sætte dem fri.

Fortællinger opløser fastlåste forestillinger

Det er en væsentlig pointe i bibelsk sjælesorg, at det enkelte menneskes fortælling i mødet med de bibelske beretninger kan få sendt et nyt og forklarende lys ind over sig. De bibelske fortællinger kan opløse mine fastlåste forestillinger om, hvem jeg er, og modsige mit mismod.

Bibelsk sjælesorg er ingen mirakelkur, men tros- og livserfaringer kan flettes sammen og hjælpe til selvindsigt og forandring.

Fortællingerne kan ombryde min egen livsfortælling, så den for eksempel forbinder sig med Jobs ubetvingelige behov for en mening i den megen meningsløshed, han så sig omgivet af til alle sider. Så min livsfortælling genlyder af den hengivne fortrøstning, der kendetegner Davids Salmer i Det Gamle Testamente, eller så den inddrages i det under, der fandt sted, da Kristus kaldte den døde Lazarus ud af gravens mørke. Besynderligt nok kan netop den fremmede og helt anderledes fortælling gøre mig mere fortrolig med mig selv, så jeg undergår en forvandling og ændrer retning i livet, vender mig om, omvender mig. 

At være kristen er med andre ord at stille sig til rådighed som fortællemulighed for den Gud, der er kommet til orde i Jesus af Nazareth og har beseglet hans skæbne.

Jeg vil nødigt sætte bibelsk sjælesorg på formel. Men væsentligt er det, at bibelsk sjælesorg understreger tilliden til og troen på, at vi mennesker altid er elsket og omsluttet af Guds kærlighed. Også i livet hinsides. Gud har aldrig lovet os et liv uden lidelse. Men Gud har lovet at være med os i lidelsen. Gud bøjer sig. Det har jeg oplevet på rejser i nogle af verdens mest forpinte og ørkesløse steder. Det holder jeg mig selv fast på.