Peter Skov-Jakobsen. Foto: Sille Arendt/kirkenikbh.dk.
Københavns biskop Peter Skov-Jakobsen (billede) gav Bjarne Reuters bog nogle flotte ord med på vejen. Foto: Sille Arendt/kirkenikbh.dk

02.11.2012 Peter Skov-Jakobsen

Biskop anbefaler Bjarne Reuters genfortælling

Ved receptionen for Bjarne Reuters "Bogen" talte biskop Peter Skov-Jakobsen om, hvorfor man overhovedet skal læse Reuters genfortælling af Bibelen, når man bare kan læse originalen. Det blev til en varm anbefaling af "Bogen". Her bringer vi hele talen.

Pas på originaler!

Indledningsvis vil jeg blot lidt forsigtigt sige: vær påpasselig med originaler! De synes nemlig ofte om sig selv, at de er væsentlig mere interessante end alle de andre!

Er der noget teologer kan komme op at skændes om, så er det virkelig at etablere den tekst, som vi skønner, er den originale. De bibelske tekster er så velbevidnede, der findes så mange afskrifter, at det er en sand videnskab blot at etablere en tekst.

Jeg har nok i virkeligheden aldrig forstået, hvordan et ord som fundamentalisme kunne komme i nærheden af kristendommen, for det hører til teologisk børnelærdom, at blot det at etablere en tekst ikke er så ligetil. 

Originalen er en væsentlig kilde. Den har i kirkehistorien altid vist sig at være en befriende skrift. Den lokkede os nemlig til at tænke om igen og få rede på begreber og hændelser.

Fortællinger, der erobrer mennesker

Men dagen i dag handler ikke om originaler! Den handler om noget meget vigtigere! Den handler slet ikke om kopier. Dagen i dag handler om, at mennesker kan tage noget til sig – gøre nogle hændelser til sine egne – og forstå verden ud fra nogle fortællinger.

Hvad er en klassiker egentlig? En meget kort forklaring må være, at klassikeren behandler nogle menneskelige forhold, så alle kan genkende livet. Klassikeren taler om liv, død, jalousi, mord, løgn, hykleri, forelskelse, sandhed, helte, niddinger, djævlepak, englebørn. Klassikeren udtrykker menneskenes stride kamp for sandhed og for medmenneskelighed, og i klassikeren kan man også følge alle arvesyndens forunderlige og forrygende veje på vej igennem have, på vej med luerne slikkende op ad sig, igennem jammerdale med knasende tænder.

Hvis originalen overhovedet slår an, så får den følgeskab – og det følgeskab er vigtigt! Hvis der virkelig er noget kraft i en fortælling, tager menneskene nemlig bolig i den. De sætter sig så at sige ind i fortællingen og begynder at betragte verden.

Fortællingen erobrer mennesket, men mennesket gør også sit for at generobre sig selv, - og det er midt i det tovtrækkeri, det er spændende at se, om fortællingen kan noget. Har fortællingen en kraft, der vækker opsigt? Men ikke kun det! Kan den også skabe nyt sprog og forestillinger? Kan den få billederne frem i os?

Evas slanke skønhed

Jeg glæder mig til at se, hvad mennesker skriver om det lille mesterværk, som jeg synes, Bjarne Reuter har beriget os med.



Jeg indrømmer gerne, at jeg læste galt til at begynde med! Det skyldes nok, at jeg er opdraget med at læse Gammel Testamente med højdramatisk puls hele tiden. Jeg er vant til at høre det, som om den ene historie skubber til den anden. Et larmende og sejt træk. Jeg er vant til at se den nidkære Gud, der trækker verden efter sig og skubber sandheden foran sig.



Men der var noget fascinerende ved fortællingen i Reuters hænder.



Jeg tror først, det fascinerende stod helt klart, da jeg var begyndt på Det Nye Testamente. Pludselig tænkte jeg: begynd lige forfra, for der er en helt anden puls, en helt anden rytme i det her! Det er ikke buldrende og larmende guddommelig adfærd (mænd skal ellers altid have action) – det er først og fremmest en tænksom overvejelse. 



Beskrivelsen af Adam og Eva i Paradiset vil altid blive i mit hoved, og jeg vil aldrig mere se et æble uden at mærke slangen sno sig om det, og jeg vil altid se Eva i sin slanke skønhed, som på menneskenes vegne også udtrykker naivitet. Mens Kains mord på Abel og Davids snedige opgør med Urias altid vil have en anden tone med.

Fortættet nærværende og sprællevende

Når Bjarne Reuter genfortæller Det Nye Testamente, så er det som at blive taget med rundt i den største fortælling. Stemninger, huse, byer, historiske fakta bliver malet udtryksfuldt – og tænksomt! 

Her har man med en fortæller at gøre, der har tillid til, at fortællingen selv nok skal klare det med opmærksomheden, han lægger bare fantasi til, så at vi som bor heroppe i det høje Nord, så langt fra Jerusalem, kan få en fornemmelse, der ikke bare drukner i fremmedhed og afstand. 

Fortællingen om fødslen bliver fortættet nærværende, når man læser, at det havde selvfølgelig været dejligt, om familien havde været der, men Maria var så glad, at det nu ikke gjorde noget, at hun måtte nøjes med hyrderne, for hun var så stolt over det barn – og som læser sidder man tilbage og synes, at man har fået fortalt noget om en universel glæde, der altid kan oplyse menneskers liv.

Sådan er det på vej igennem hele Det Nye Testamente. Det hele bliver fortættet og nærværende, forståeligt og sprællevende, og når døden så virkelig manifesterer sig i ondskab og gru, fortoner det sig ikke. 

Gå hjem og læs om hændelserne i Getsemane Have og om korsfæstelsen, og jeg er sikker på, at I vil sige, at nærmere den fortættede gru kan man ikke komme på jorden. Man sidder tilbage med den frygtelige indsigt, ligesom man gør efter hver en bog om folkemord og anden ondskab: dette skulle aldrig være sket!

Et tidselgemyt siger tak

Så noget andet: Fortællinger kalder på ord! Her er fortællingen, der vil fortælle om det største: Gud! Her er fortællingen om sandhed og løgn, om kærlighed og ondskab, og derfor er der også brug for alle ord. 

Når man elsker sit modersmål, er denne bog en guldgrube! Her bliver der skrabet ord ud af fugerne, som vi ikke ser hver dag. Man får lov til at opleve glæden ved at være blevet en smule klogere både på sprog og liv. Den gode genfortælling skal hente os ud af vores univers og gøre os klogere.

Jeg ville ikke tøve med at anbefale denne bog til nogen som helst. En nøgtern fortælleevne omsætter sig i lidenskabelig fortælling. Mange truede ord spiller med, og de er her som sprogets overflod og det, der giver fortællingen dybde.

Fortællingen lever altså endnu – den bevæger – den kan få en garvet læser til at begynde forfra! Som tidselgemyt siger jeg bare tak!

Peter Skov-Jakobsen er biskop i Københavns Stift.

Bogen - Bibelen genfortalt af Bjarne Reuter

En modig genfortælling af Bibelen for voksne og unge
Bogen
349,95

Forfatter: Bjarne Reuter
Sidetal: 304 sider
Indbinding: Hardback
Forlag: Bibelselskabets Forlag
Varenummer: 978-87-7523-716-6