Søstrene Maria Baastrup Jørgensen pg Therese Baastrup.
Teolog Maria Baastrup Jørgensen (tv) og lærer Therese Baastrup (th) har sammen skabt systemet "i Boksen" til kristendomskundskab i indskolingen. En vigtig ting i deres succesfulde samarbejde er respekt for hinandens faglighed. Foto: Carsten Lundager.

24.02.2015 Jette Flach Bundgaard

"Vores samarbejde handler om respekt for hinandens faglighed"

Søstrene Therese Baastrup og Maria Baastrup Jørgensen har med hver deres faglige baggrund sammen skabt et nyt, engagerende undervisningssystem til kristendomskundskab i indskolingen. Sidste bog i serien er netop udkommet, og ligesom de to tidligere bøger tager den udgangspunkt i elevernes egen erfaringsverden.

Maria Baastrup Jørgensen, der er teolog og hospitalspræst, og Therese Baastrup, som er lærer med linjefag i religion, har med bogen Brevet i Boksen, fået finpudset deres samarbejde og har samtidig fuldendt systemet i Boksen, så det opfylder alle målsætningerne i Fælles Mål 2014. Bogen er den tredje bog i serien, som udgives på Bibelselskabets Forlag.

"Vores samarbejde handler rigtigt meget om respekten for hinandens faglighed", forklarer Maria Baastrup Jørgensen og ser på sin søster: "Jeg har ofte en idé om, at noget skal med i en bibelfortælling, fordi jeg synes, at det teologisk og bekendelsesmæssigt hører med, men samtidig respekterer jeg fuldt ud, at det er dig, Therese, der står med benene solidt plantet i en 2.- eller 3.-klasse og hører, hvordan de snakker sammen, og hvad de er optagede af."

Therese Baastrup fortsætter:

"Sprogligt og didaktisk har vi arbejdet målrettet mod at komme så tæt som overhovedet muligt på elevernes egen erfaringsverden. Materialet skal give mening både i relation til faget og til den aldersgruppe, vi arbejder med. Tit har vi været helt nede i en nørdethed, som for eksempel handler om, hvor vi placerer en pointe: om den skal fremgå af elevbogen, eller om den skal være med i undervisningsvejledningen, så den faciliteres af læreren."

Det har været vigtigt for begge forfattere at undgå alle antydninger af det "pussenussede" og hyggelige i både tekst og billeder, også i den tredje bog Brevet i Boksen, som har fokus på etik og livsfilosofi:

"Vi tager i bogen udgangspunkt i dilemmaer fra elevernes egen verden. Det kan godt være, at det udefra ligner små hverdagsdramaer i 3.-klasses perspektiv, men jalousi, ondskab og angst er store følelser. Det er voldsomt, og det hverken kan eller vil vi glasere", forklarer Maria Baastrup Jørgensen, som i en årrække har undervist minikonfirmander og derfor kender aldersgruppen.

Det er den prisbelønnede tegner Kamilla Wichmann, som har illustreret alle tre bøger, og der lægges ikke fingre imellem.

"Vi har med Kamilla haft en vanvittig dygtig illustrator, som i bogens billedkilder giver børnene mulighed for at opleve Bibelens tekster fra frisk grund, fortæller Therese Baastrup. Det er utroligt vigtigt, at det ikke bliver for sødt med pastelfarver og små flaksende engle, for vi skal også kunne fange en dreng i 3.-klasse og gøre ham nysgerrig efter at udforske bogens temaer."

Også sprogligt er bøgerne holdt i et moderne, jordnært leje, og forfatterne har for eksempel valgt at give plads til et par kraftudtryk i Goliats replikker til David i bogens tema ’Lille eller stor?’.

Maria Baastrup Jørgensen forklarer:

"Det er vel at mærke hverken børnene i bogen eller Jesus, der bander. ’Sgu’ er et kraftudtryk, som vi har lagt i Goliats mund, fordi sproget er en af de måder, man bruger, når man vil nedgøre andre mennesker. Det kender eleverne udmærket godt fra deres egen hverdag, hvor der desværre godt kan være hadsprog."

Therese Baastrup fortsætter:

"Den måde, man taler til hinanden på, fylder meget i børns hverdag, og Goliats replikker er tænkt som udgangspunktet for en samtale om, hvordan vi taler med hinanden, og hvad det gør ved os. På den måde bliver det god læring, at det moderne sprog er så eksplicit til stede i materialet."

Maria Baastrup Jørgensen og Therese Baastrup har til den tredje bog valgt 15 emner fra en bruttoliste, som var mindst dobbelt så lang, da de lagde ud. Foruden kildeteksterne fra Bibelen har de valgt også at medtage eksempler fra andre kulturer og religioner.

"Systemet som sådan har naturligvis hovedvægt på kristendom, men vi har andre religioner med i især Brevet i Boksen, fordi vi mener, at det er væsentligt, at eleverne både finder ud af, hvad det er for en tradition, de selv er en del af, og også lærer, at der er mennesker, der henter deres livsværdier andre steder", fortæller Maria Baastrup Jørgensen, og Therese Baastrup fortsætter:

"Selvom man måske ikke bor et sted i Danmark, hvor der er mange forskellige religioner til stede i dagligdagen, så vil eleverne med garanti møde det italesat i medierne og alle mulige andre steder. Det er blevet en del af børns virkelighed, at mennesker tænker forskelligt, og derfor synes vi, at det har været vigtigt at lave et materiale til de mindste klasser, som lægger op til samtaler om andet og mere end kristendommens tekster.

De tre bøger - Bibelen i Boksen, Billeder i Boksen og Brevet i Boksen - giver indskolingen et system, som går friskt til emnet med et levende sprog og sprælske samtale-vækkende illustrationer. Et system med høj faglighed, milevidt fra dengang, læreren sad og læste en bibelfortælling højt, mens børnene tegnede til – men stadig nemt at gå til og bruge, også for den ikke-linjefagsuddannede kristendomslærer.