Livjatan. Illustration af William Blake. Kilde: Wikimedia Commons.
Det store havuhyre Livjatan omtales både i Salmernes Bog, Jobs Bog og Esajas' Bog. Udsnit af William Blakes ”Behemoth and Leviathan”, 1805. Kilde: Wikimedia Commons.

05.05.2021

Gør de overnaturlige væsner Bibelen utroværdig?

I Bibelen støder man på flere fantastiske og overnaturlige væsner. Får det Bibelen til at fremstå utroværdig? Læs et spændende svar om, hvordan vi egentlig kan vurdere troværdighed

Til Bibelselskabet

I Bibelen bliver der beskrevet fantastiske og mytiske væsner, for eksempel enhjørninger og Behemoth i Jobs Bog, Leviathan i Esajas' Bog og dragen i Johannes' Åbenbaring. Miskrediterer dette Bibelen, og får den til at fremstå som en "mytebog" eller styrker disse mytiske væsner og deres symbolik Bibelen og dens troværdighed?

Mange hilsner
Agnes

---------------------------------------------------------------------

Kære Agnes!

Tak for dit gode spørgsmål.

Det er ganske rigtigt, at Bibelen omtaler overnaturlige væsener som Behemot og Livjatan. Hvis ens kriterium for, om noget er troværdigt, er, om det kan bevises ved hjælp af naturvidenskabelige metoder, så vil en meget stor del af det, Bibelen taler om, ikke kunne kaldes troværdigt. Men det gælder jo også selve talen om Gud. Ingen kan bevise Guds eksistens, og ingen kan modbevise den.

Hvis troværdighed til gengæld drejer sig om, at det, der fortælles, giver mening i ens liv, så er der plads for det overnaturlige og dermed også for Gud. For at forstå datidens tekster skal man naturligvis sætte sig ind i kulturen, og så vil det nok vise sig, at der er forestillinger, som vi i dag vil kalde kulturbundne, og som kun vil give mening for os, hvis vi læser dem som poetiske og billedlige udtryk for noget, vi godt kender. Hvis man f.eks. er overbevist om, at der ikke blot sker onde ting i verden, fordi mennesker begår ondt, men at der også er onde kræfter, som kan tage magten fra et menneske, en gruppe eller et folk, så kommer det næste spørgsmål: Hvordan udrykker man det så? Bibelen bruger f.eks. personbilleder, når den taler om Satan, og dyrebilleder, når den taler om den gamle drage. Ved at bruge både personbilleder og dyrebilleder siger forfatterne, at ondskaben ikke kan beskrives med et enkelt begreb. Der må bruges forskellige udtryk, og det er vel at mærke ikke videnskabelige udtryk, men billeder. For ondskaben og godheden, Satan og Gud, er så store størrelser, at det er umuligt at definere dem i betydningen give en klar afgrænsning af dem. Men vi kan med vores billedsprog fortælle noget om vores relation til Gud og Satan. F.eks. at Gud er som en far, en mor, en ørn, en stormvind osv.

Om det er troværdigt vil for mig betyde, om de forskellige billeder siger noget om, hvordan det er at være menneske. Og så vil Bibelen ikke være mindre troværdig for mig, selv om jeg ikke regner med, at der rent fysisk findes et dyr som enhjørningen eller som Behemot. For de kan være gode måder at skildre vigtige ting i tilværelsen på. Det er jo netop det, vi har poesien og al anden kunst til.

Med venlig hilsen
Kirsten Nielsen   

Kirsten Nielsen er professor emeritus i Det Gamle Testamente. Hun er desuden en af hovedkræfterne bag den autoriserede bibeloversættelse fra 1992. Læs hendes andre brevkassesvar her.

Alle medlemmer af Spørg om Bibelen-panelet svarer på baggrund af deres egen viden og overbevisning.

Har du et spørgsmål til "Spørg om Bibelen"? Send det til spoerg@bibelselskabet.dk.

Vil du læse mere om Bibelens fantastiske væsner?

Bibelen er fyldt med hårrejsende beretninger om alverdens fantastiske og frygtelige udyr. Men hvilke roller spiller disse mageløse monstre i fortællingerne? Det har Bibelmagasinet BIBLIANA udgivet et temanummer om.

LÆS GRATIS ONLINE:
Tema om bibelske bæster

Bibelen 2020

Hele Danmarks nye bibel: En mundret og nudansk oversættelse
Bibelen 2020. Foto: Carsten Lundager.
399,95

Sidetal: 1672 sider
Indbinding: Hæftet
Forlag: Bibelselskabet
Varenummer: 978-87-7232-210-0
Mål: 15 x 22 x 4 cm.
Udgave: 2. udgave
Andet: Vægt ca. 1,3 kg.