Steen Skovsgaard. Foto: Foto: Anette Ingemansen.
I folkekirker hersker der ofte tavshed og forlegenhed i forhold til dommedag, mener tidligere biskop Steen Skovsgaard. Foto: Anette Ingemansen.

23.02.2022 Af Thomas Godsk Larsen

”I kristendommen er vi ikke alene på dommedag”

Hvad kan kristne og muslimer lære af hinanden, og hvor er de store forskelle? Det undersøger tidligere biskop Steen Skovsgaard i sin ph.d.-afhandling

Året er 1996, og Steen Skovsgaard er sognepræst i Gellerup Kirke. Han er blevet inviteret hjem til te hos en ung imam fra Grimhøjmoskéen. Snakken falder på dommedag, et emne, der optager imamen meget. På et tidspunkt siger han: ”Der går ikke en time, hvor jeg ikke tænker på dommedag!” Imamen forklarer sin frygt for dommen og for, om han havde gjort de gerninger, der skulle til for at kunne bestå på dommens dag.

Steen Skovsgaard er overrasket, selv om han kender muslimernes syn på dommedag. Selv siger han: ”Jeg går slet ikke og bekymrer mig om dommedag, for som kristne tror vi på, at Jesus frelser os på dommedagen. Så jeg glæder mig faktisk til dommedag.”

Et livslangt engagement i mødet mellem kristne og muslimer

Steen Skovsgaard refererer samtalen i sin ph.d.-afhandling, som er kulminationen på et livslangt engagement i mødet mellem kristne og muslimer. Hans afhandling er slet og ret ”en videreførelse af den uafsluttede samtale, jeg førte med imamen for 25 år siden,” som han skriver i sin indledning. For, spørger Steen Skovsgaard, nærer alle muslimer samme frygt for dommedag, som imamen gjorde, og er det i grunden rigtigt, at vi som kristne slet ikke skal eller bør frygte eller bekymre os over dommedag?

I dag søger de fleste af os informationer på internettet, og derfor har Steen Skovsgaard i en del af sin afhandling valgt at undersøge, hvad man i grunden får at vide om dommedag i islam og kristendommen, når man søger på internettet. Dertil lægger han en analyse af centrale kristne og muslimske teologers behandling af emnet:

”Min undersøgelse viser, at teologien – både den muslimske og den kristne – er rig på nuancer. Det er ikke muligt entydigt at definere indholdet hverken i en nutidig kristen eller muslimsk dommedagsforståelse.”

Til gengæld finder Steen Skovsgaard, at der er forskelle mellem islam og kristendommen, der går igen:

”I islam fremstilles dommedag gerne ved, at hvert menneske står alene, nøgent og forsvarsløst foran Gud som dommeren, mens vi i den kristne fremstilling møder en frelser, Jesus Kristus, og dermed er vi ikke alene på dommedag.”

Svært at tale om dommedag i dag

For Steen Skovsgaard drejer dommedagen for Kristi domstol sig ikke om fortabelse, men det er stedet, hvor de troendes gerninger bedømmes og evalueres. Den forståelse, mener han, bør fremhæves i en tid, hvor mange har svært ved at tale om dommedag – i hvert fald inden for kirken:

”Uden for kirken er den, med klimakrisen, erstattet af frygten for jordens undergang og menneskets skyld heri, og emnet fylder i film og bøger. Inden for den danske folkekirke hersker der til gengæld ofte tavshed og forlegenhed i forhold til dommedag – også, selv om danske teologer aktuelt debatterer dom og frelse. Men jeg mener, der er brug for, at vi igen taler om dommedag i kirken og dér lægger den til ro.”

Afhandlingens titel er ”Mellem frygt og glæde”, og netop i dette spændingsforhold ser Steen Skovsgaard muligheden for på ny at kunne tale om dommedag. Dermed kan den samtale, han havde med en ung imam i Gellerup for 26 år siden, beriges med nye stemmer:

”Dommen er en glæde, men den er også alvor. Den glædelige nyhed er, at den, som skal dømme verden, er ham, som døde og opstod for at frelse verden. Det alvorlige er, at den, som mener at kunne stole på egen retfærdighed, vil møde ham som dommeren.”

Både frygt og glæde

Steen Skovsgaard nævner blandt andet Paulus’ Andet Brev til Korintherne kapitel 5, vers 1-10 og Johannes’ Åbenbaring kapitel 20, vers 11-15 som centrale for den kristne forståelse af dommedag. Evangelieberetningerne fortæller også om, at frygt og glæde kan mødes, for eksempel i Matthæusevangeliets kapitel 28, hvor det i vers 8 hedder ’Og de skyndte sig bort fra graven med frygt og stor glæde og løb hen for at fortælle hans disciple det.’

”Det var med både frygt og glæde, kvinderne påskemorgen vendte hjem for at fortælle disciplene, hvad de havde oplevet. Så frygt og glæde kan altså gå hånd i hånd. Jeg forsøger at vise, at i dette mellemrum – mellem frygt og glæde – kan muslimer minde os kristne om gudsfrygten og om, hvordan dommedagen kan give mening til livet og understrege det menneskelige ansvar og livets alvor. Og vi kristne kan, blandt meget andet, fortælle muslimer om glæden, om Guds nåde og kærlighed. Det forudsætter blot, at vi har vilje til at mødes, mod til at samtale og ydmyghed til at lytte til hinanden,” slutter Steen Skovsgaard.

Steen Skovsgaard forsvarer sin ph.d.-afhandling den 4. marts 2022 på Aarhus Universitet. Afhandlingen udgives desuden af forlaget ProRex.

Steen Skovsgaard er tidligere biskop i Lolland-Falsters Stift.

Mellem frygt og glæde

Dommedag i islam og kristendom
Mellem frygt og glæde
399,95

Forfatter: Steen Skovsgaard
Sidetal: 332 sider
Indbinding: softcover m. flapper
Forlag: ProRex
Varenummer: 978-87-7068-201-5
Mål: 17 x 24 cm.