En delikatesseforretning, der udelukkende sælger kosher-varer.
Hvornår begyndte jøder at tage spiseregler til sig? spørger Bitten. Foto: Wikimedia Commons.

16.06.2016

Brevkassen: Hvornår kom kosher-reglen til?

Bitten undrer sig over, at israelitterne i Det Gamle Testamente blander mælk og kød, når kosher-reglen forbyder det. Så hvornår kom kosher-reglen til? spørger hun

Kære Brevkasse

Hvornår blev den jødiske "regel" med ikke at blande mælk og kød til?

Jeg har hørt om begrebet kosher, hvor jøderne ikke må blande kød og mælk som for eksempel i en parisertoast, men i Første Mosebog kapitel 18, vers 1-15, hvor Abraham får besøg af Gud og to engle, serverer han "tykmælk og mælk og den kalv, som var blevet tilberedt, og satte det for dem".

Hilsen

Bitten

*********************************

Kære Bitten

En af de vigtigste ting i forbindelse med overholdelse af jødiske spiseregler (kosher) er, at man ikke må blande mælk og kød. Denne regel udledes af ordene i Moseloven om "ikke at koge et kid i dets moders mælk." Det står blandt andet i Anden Mosebog kapitel 23, vers 19 og igen i kapitel 34, vers 26.

Det er ikke helt indlysende, hvorfor et sådant vers er blevet til reglen om, at man som rettroende jøde i sin kost ikke må blande kød og mælk under nogen former. Eller hvordan et sådant vers ligger til grund for de meget detaljerede regler om, hvor lang tid der skal gå fra man har spist kød, til man må spise noget, som indeholder mælk. Eller at der i en jødisk husholdning skal være to sæt tallerkener og to sæt bestik: et til mad lavet med kød og et andet sæt til mælkeretter.

Nogle forklarer det med, at det vil være grusomt at koge et kid i dets moders mælk. Andre, så som den jødiske teolog fra middelalderen Maimonides, gør det med en henvisning til, at der bag verset gemmer sig en henvisning til et gammelt hedensk ritual, som man med denne regel tog afstand fra. Andre bruger grunde, som henviser til den jødiske mystik, kabale, hvor kød og mælk henholdsvis står for dom og nåde, som gensidigt udelukker hinanden.

Uanset hvilken begrundelse er ingen af dem indlysende. Og måske er det nok bare at sige, at sådan er det. I hvert fald er det fundamentalt for jødiske spiseregler, at man ikke blander mælk og kød – uanset, hvad forklaringen på dette så er, og hvordan det pågældende bibelvers skal forstås.

Et lige så interessant spørgsmål vil være: fra hvornår stammer denne regel? Hvornår finder vi først denne regel dokumenteret i jødiske kilder? Der er ikke steder i Det Gamle Testamente, som viser os, at man allerede på den tid forstod verset på den måde. Tværtimod. Men derimod finder vi betragtninger i Talmud og senere jødiske religiøs litteratur, hvor man drager den konklusion, at kød og mælk ikke må blandes eller serveres samtidig.

Det betyder ikke, at det først er på dette tidspunkt, reglen udformes. Både Talmud og Mishnah, som er ældre end Talmud og stammer fra det andet århundrede e.Kr., bygger på ældre mundtlige overleveringer. Men det er her, vi har skriftlige kilder, som bevidner reglen.

Venlig hilsen

Bodil Skjøtt

Bodil Skjøtt er teolog og tidligere generalsekretær for Israelsmissionen. Se hendes andre brevkassesvar her.

Alle medlemmer af Spørg om Bibelen-panelet svarer på baggrund af deres egen viden og overbevisning.

Har du et spørgsmål til "Spørg om Bibelen"? Send det til spoerg@bibelselskabet.dk.

Om at blande kød og mælk

Det bedste af den første afgrøde af din jord skal du bringe til Herren din Guds hus.

Du må ikke koge et kid i dets mors mælk.

Anden Mosebog kapitel 23, vers 19.