Brevet i Boksen - undervisningsvejledning

Undervisningsvejledning til bogen Brevet i Boksen – et undervisningsmateriale til indskolingen

Det er filosofiske spørgsmål om både etik, eksistens og tro, der er i fokus i Brevet i Boksen. Eleverne skal agere brevkasseredaktører og svare på 15 breve fra børn, der oplever udfordringer og dilemmaer, som eleverne vil genkende fra deres egen livssituation. De kan hente hjælp og ideer til arbejdet i religiøse kildetekster, illustrationer, citater fra andre børn og faktabokse, der behandler brevets tema fra andre vinkler. På den måde skabes sammenhæng mellem de store filosofiske spørgsmål og elevernes egne erfaringer.

Undervisningsvejledningen indeholder baggrundsstof til elevbogens 15 temaer og konkrete forslag til arbejdet med kildefortælling og brev, samt et væld af ideer til aktiviteter og evaluering. Den gør det ligetil for læreren at formidle stoffet.

299,95

Forfatter: Maria Baastrup Jørgensen & Therese Baastrup
Sidetal: 78 sider
Indbinding: Spiralryg
Forlag: Bibelselskabet
Varenummer: 978-87-7523-743-2

Brevet i Boksen er en del af indskolingssystemet i Boksen, men kan også benyttes selvstændigt. Udover Brevet i Boksen findes Bibelen i Boksen og Billeder i Boksen. Systemet er nemt at gå til, og det er både fleksibelt, kreativt og engagerende. Systemets tre dele lægger alle vægt på at skabe sammenhæng mellem de faglige begreber og elevernes erfaringsverden. Hele vejen igennem tilbydes god lærerstøtte. i Boksen er udviklet på baggrund af forfatternes mangeårige praktiske samarbejde om formidling af kristendom.

Maria Baastrup Jørgensen (f. 1972) er forfatter, teolog, hospitalspræst og foredragsholder. Hun har gennem mange år beskæftiget sig med formidling af kristendom til børn og unge.

Therese Baastrup (f. 1976) er forfatter og folkeskolelærer med religion som linjefag. Hun har mange års erfaring med undervisning i kristendomskundskab.

Anmeldelser

Heidi Visbech Madsen, Religionslæreren:

"Brevet i Boksen består af en elevbog og en undervisningsvejledning, som begge er skematisk opbyggede, hvilket gør materialet overskueligt og let tilgængeligt ... Vejledningen er samlet set meget inspirerende at læse og gør sig gode og dybsindige tanker om de enkelte tematikker. Dens helt store force er dog dens overordentligt fine og fantastisk inspirerende række af varierende aktiviteter. Her er selvsagt brevskrivning som svar til brevene i elevbogen, lege, som tydeligt anskueliggør tematikken, inddragelse af elevrådet/ældre elever/gæster ude fra og meget andet, som er svært at gengive her, men som simpelthen er noget af det mest inspirerende, jeg nogensinde har læst i en undervisningsvejledning. Ganske enkelt fantastisk! ... Alt i alt et meget inspirerende og tydeligvis gennemarbejdet materiale, jeg kun kan anbefale."