Velkommen til Sodoma og Gomorra!
I en kirke langt ude på landet, i flygtningelejren Nakivale, mødes en gruppe enker jævnligt for at holde modet oppe hos hinanden. Metoden hedder Bibelsk sjælesorg. Sorgen over krigen og de overgreb, den medførte, formuleres på mange måder i bibelsk sjælesorg, fx. ved dans og sang. Foto: Les Kaner

Af Synne Garff, international chef i Bibelselskabet

Global succes: Bibelsk sjælesorg flytter mennesker

Hvert syvende menneske er traumatiseret. I nogle lande lider hver anden af traumer. Bibelsk sjælesorg klæder kirkeledere på, så de kan blive bedre til at håndtere deres traumatiserede menigheder. Men hvad er det, sjælesorgsprogrammet kan?

Fascinerende, forbløffende, forunderlig. Sådan vil jeg beskrive min rejse igennem de sidste par år med et velafprøvet sjælesorgsprogram, der er blevet en global succes.

Da jeg først stiftede bekendtskab med Bible-based traumahealing, som det hedder på amerikansk, må jeg blankt erkende, at jeg var en smule skeptisk.

På dansk var alene navnet ’bibelbaseret traumeheling’, snørklet, fremmedgørende og svært at afkode, og heling eller healing gav helt gale associationer. Det var tilmed amerikansk, hvilket kunne betyde, at det kom fra en ganske særlig bibelfløj, der – med forlov – ikke altid har en dialogisk tilgang til verden. Mine fordomme spøgte. Så er det sagt.

Fordomme parkeret

Min skepsis blev imidlertid gjort til skamme, da jeg begyndte at studere sjælesorgsprogrammets materiale, herfra kaldet bibelsk sjælesorg, og lærte de erfarne eksperter at kende. Jeg fulgte til Afrika og Mellemøsten med et rejsehold fra Det Amerikanske Bibelselskab og lærte, hvordan de klædte kirkeledere og NGO’er på i konfliktzoner, så de bedre kunne hjælpe de traumeramte i menighederne.

Eksperterne gav rum for teologisk fortolkning, udvekslede hellere end gerne tanker og fejede aldrig uenigheder af bordet. Programmet var blevet skabt i en økumenisk ånd med respekt for forskelle i kirkeretningerne. 

Og programmet kan noget særligt. Sjælesorgsprogrammet arbejder med den kristne tro som en styrke og inddrager ikke mindre end 217 bibelpassager til debat, diskussion og refleksion. Modellen er udviklet af kristne psykiatere, psykologer, teologer og bibelkyndige i samarbejde med afrikanske kirkeledere og bevæger sig altså i et interessant spændingsfelt med det bedste fra tre verdener.

Den blodige krig i DR Congo for 15 år siden blev helt konkret anledningen til, at der opstod et behov for programmet. Kirkeledere anede ikke, hvad de skulle stille op med mennesker i alle aldre fra menigheden, som var dybt ramt på sjælen – nogle udviklede misbrug og voldelig adfærd.

Kirkelederne i DR Congo var ikke tilfredse med de eksisterende behandlingstilbud fra psykologer og psykiatere, fordi de udelod troen. Traumatiserede kristne havde brug for at inddrage Gud, fordi der ofte med chokket fulgte en krise i troslivet, som ikke kunne ignoreres.

Hvorfor tillod den gode og almægtige Gud, at min familie blev dræbt? Hvor var Gud, da jeg blev voldtaget? Er Gud ikke bare ond? Teodicé-problematikken måtte artikuleres.

Det virker

De senere år har bibelsk sjælesorg fået koblet flere erfarne traumeeksperter på som eksterne rådgivere. Jeg har mødt dem og oplevet programmet hos indsatte i et skarpt bevogtet kvindefængsel i Kenya. Kvinder, der var dømt for brutale handlinger, havde fået et sammenhold og talte åbent med hinanden om smertelige oplevelser, der havde været gemt væk i årevis. De talte om tilgivelse, de sang og bad frimodigt sammen og de virkede befriede. 

Det samme oplevede jeg hos aidsramte i Swaziland, der havde været knuget af skam og skyld, men fik lettet byrderne igennem en lang række øvelser. Jeg har talt med flygtninge, der for første gang delte deres gruopvækkende flugt, satte ord på den diffuse angst og blev lettet for følelser og tanker, der havde knuget dem i årevis. Tunge tanker blev sendt på flugt med bl.a. skriftemålet. 

Jeg har deltaget i flere traumekurser og internationale konferencer med kirkeledere og omsorgspersoner fra hele verden. Hver gang har jeg mødt mennesker, der har fået forløst deres traumer, fået fodfæste og påbegyndt vandringen tilbage til livet med programmet. Børnesoldater er ligefrem blevet fredens ambassadører med metoden. Jeg spurgte på et tidspunkt programchef Harriet Hill, hvad hemmeligheden bag bibelsk sjælesorg i grunden er, for jeg så jo, hvordan deltagerne fik det bedre dag for dag. Hun smilede skælmsk og svarede: ”Det korte svar er: Det virker.” Og jeg må give hende ret. 

Flere bibelselskaber fra Mellemøsten, biskopper, præster, nonner, psykologer, lærere, læger og andre professionelle omsorgspersoner gør sig klar til at lære metoden. Mike Bassous, generalsekretær i Det Libanesiske Bibelselskab, har opbakning bredt i det kirkelige bagland. Han ser et enormt behov for metoden i sit hjemland og er klar til at tage imod programmet: ”At få helet sindet kræver et effektivt og proaktivt program. Vi påbegynder nu bibelsk sjælesorg som en sneboldeffekt”. 

Bibelsk sjælesorg er udbredt til næsten 100 lande. Materialet er helt eller delvist oversat til 135 sprog og bruges af både katolske, protestantiske, ortodokse og evangeliske kirker. Metoden har hjulpet over en million mennesker på verdensplan. Der er mere end 8300 facilitatorer. Forskere interesserer sig for modellen og konkluderer positivt.

Nu også i Danmark

Min nysgerrighed og fascination blev faktisk så stor, at jeg endte med at tage uddannelsen som facilitator med tanke på, at bibelsk sjælesorg også må kunne give livsmod i en dansk sammenhæng. I efteråret inviterede Bibelselskabet to rutinerede præster i sjælesorg til Jordan for at studere programmet sammen med 60 kirkeledere. De kom begge hjem fulde af inspiration, som du kan læse i Bibelen og Verden. 

Kirkerne i Danmark møder mange mennesker med sjælsrystende tab. Det gælder de mange flygtninge, som er kommet til landet, men det gælder også hjemvendte soldater, trafikofre, politifolk og reddere, fængslede, togførere med personpåkørsler, voldtægtsofre og sygdomsramte. Ikke alle har et trosliv, men mange har. Bibelsk sjælesorg kan også bruges generelt i menighederne til mennesker, der er ramt af mindre voldsomme tab, som de to lektorer i sjælesorg, Helle Møller Jensen og Leif Andersen, bemærker. Programmet kan hjælpe, ikke kun i en én-til-én samtale, men især i grupper, hvor forpinte sjæle kan bære hinandens smerte i et fortroligt rum ved hjælp af bibelstudier, sang, bøn, rollespil, tegning, betroelse og skriftemål. 

Tro kan flytte bjerge, siger man. Bibelsk sjælesorg kan flytte mennesker steder hen, de aldrig havde troet muligt.

Gennem De Forenede Bibelselskaber støtter Det Danske Bibelselskab arbejdet med bibelsk sjælesorg i blandt andet Afrika og Mellemøsten.

Hvad er et traume?

Traumer handler om voldsomme tab. Traumer er dybe sår på sjælen, de er overvældende, svære at sætte ord på, men de ødelægger vores værdighed og valg. Populært sagt opleves traumer som en alarm, der går i gang, men ikke kan slukkes. Uden heling kan symptomerne blive ved. Ofte genoplever folk deres traumer og får ødelagt søvn, sundhed, følelser, relationer og håb for fremtiden. Mange får også en krise i troslivet. Traumer tager tid at helbrede og en stor portion tålmodighed. I nogle lande lider hver anden af traumer, på verdensplan er det hver syvende. Bibelsk sjælesorg giver kirken redskaber, så de kan hjælpe deres forpinte menigheder. 

Bibelsk sjælesorg

Materiale til bearbejdning af traumer med udgangspunkt i Bibelen
Bibelsk Sjælesorg
199,95

Forfatter: Harriet Hill m. fl.
Sidetal: 118 sider
Indbinding: Hæftet
Forlag: Bibelselskabet
Varenummer: 978-87-7523-853-8
Mål: 21 x 28,9 cm.