Kirsebærblomster. Foto: Unsplash.

29.04.2021 Af Thomas Godsk Larsen

Klog på bibelsprog: Talemåder til lysere tider

Kan skriften på væggen også give gode nyheder om faldende smittetal? Kan de første blive de sidste i vaccinekøen, og skal vi egentlig vogte vores bror, mens vi spritter af, holder afstand og stien ren? Få svarene på tærsklen til et (måske) nyt jubelår

Det danske sprog er fuld af ord og udtryk fra Bibelen. Denne gang får du forklaringen bag hele fem bibelske udtryk til en tid, hvor vi forhåbentlig træder ud af coronaens skygge.

Skriften på væggen

I Daniels Bog kapitel 5 er vi til gilde hos kong Belshassar, og der bliver drukket af de kar, som hans far, Nebukadnesar, havde ført bort fra templet i Jerusalem. Vers 5 lyder: ”Pludselig viste der sig fingre af en menneskehånd; den skrev i kalken på kongepaladsets væg, over for lysestagen, og kongen så selv hånden, mens den skrev. Hans ansigt skiftede farve, hans tanker slog ham med rædsel, benene rystede under ham, og knæene slog mod hinanden.” Ordene proklamerer en hård dom over kongens ugerninger, og skriften på væggen viser da de sikre tegn på en uundgåelig og som regel ugunstig eller farlig udvikling.

De første skal blive de sidste …

”Det er forår. Alting klippes ned.” Og ikke kun i haven – også smittetallene beskæres som buskadser og budgetter, mens vi alle håber, vaccinerne gør resten af arbejdet. Og den med, at de første skal blive de sidste, holder måske ikke helt i vaccinekalenderen, hvor dem, der betrådte denne jord først, også vaccineres først.

Udtrykket om, at mange af de første skal blive de sidste, og mange af de sidste de første, stammer fra Matthæusevangeliet kapitel 19 og 20, før og efter lignelsen om arbejderne i vingården. Her får daglejere, der blev ansat lige før fyraften, samme løn som dem, der har knoklet hele dagen. Og lignelsen slutter med i omvendt orden at gentage citatet: ”Sådan skal de sidste blive de første, og de første de sidste” (20,16). Ordene kan læses som en slags henstilling til disciplene, da Peter netop har spurgt om, hvordan de da skal belønnes for deres følgeskab. Andre læser ordene som en påmindelse til os alle om ikke at tage dommen i egne hænder.

At være sin brors vogter og holde sin sti ren

Dømme kan vi godt komme til, når vi vogter over hinanden, bror over bror, og forsøger at holde vores egen sti ren. Men udtrykket ’at være sin brors vogter’ har en lidt anden nuance i Første Mosebog kapitel 4, hvor vi læser om Kains misundelsesmord på sin bror Abel. Efter mordet hedder det: ”Da spurgte Herren Kain: »Hvor er din bror Abel?« Kain svarede: »Det ved jeg ikke. Skal jeg vogte min bror?«” Kain ved jo godt, hvor Abel er – men han lyver og frasiger sig ansvaret for sin bror. Måske det er endnu værre end dømmesyge?

Kain foregiver at holde sin sti ren, han har da ikke gjort noget kritisabelt eller ulovligt. ’At holde sin sti ren’ handler Salmernes Bog kapitel 119 om, og her hedder det i vers 9: ”Hvordan holder den unge sin sti ren? Ved at følge dine ord!” Det handler altså om den, der er lykkelig, fordi han vandrer efter Herrens lov – og myndighedernes anbefalinger …

Jubelår

Ifølge Ordbog over det danske Sprog er et jubelår et år, ”der for en person eller personkreds er præget af glæde og begejstring, fx over gode resultater eller glædelige begivenheder.” Udtrykket stammer fra Tredje Mosebog kapitel 25, hvor jubelåret proklameres til at skulle finde sted hvert 50. år, hvor slaver og fanger frigøres, gæld vil blive eftergivet og Guds barmhjertighed vil være særlig åbenbar.

Vi kan håbe på, at foråret byder på corona-frigivelse fra fangenskab for mange flere, der så kan synge med på, at ”når forårssolen skinner, bli'r jeg glad.”

”Det er forår. Alting klippes ned.” Melodi: Povl Dissing 1981 - Tekst: Benny Andersen 1981

Bibelleksikon

Et flot og gennemrevideret opslagsværk til alle, der ønsker viden om Bibelen
Bibelleksikon
100,00

Forfatter: Mogens Müller og Lisbet Kjær Müller
Sidetal: 480 sider
Indbinding: Indbundet
Forlag: Bibelselskabet
Varenummer: 978-87-7523-751-7
Mål: 20 x 27,5 cm