Peter Madsen. Foto: Carsten Lundager.
Illustrator og forfatter Peter Madsen. Foto: Carsten Lundager.

26.03.2015 Thilde Thordahl Andersen

Peter Madsen: "Bibelen skal hele tiden nyfortolkes"

Det er snart 20 år siden, at Peter Madsens tegneserie ”Menneskesønnen” kom på gaden. Nu kommer en ny og mere moderne udgave af undervisningsvejledningen til klassikeren. Bibelselskabet har i den anledning talt med Peter Madsen om hans populære bibeltegneserie.

Egentlig var han kendt for at have lavet tegneserien ”Valhalla” om de nordiske guder, og det var aldrig faldet ham ind at lave en tegneserie om Bibelen. Men i 1990 henvendte Bibelselskabet sig til tegneren Peter Madsen netop af den grund. I anledningen af den nye autoriserede bibeloversættelse, som skulle udkomme i 1992, ønskede man at se, hvad der skete, hvis man udsatte bøgernes bog for akvarelfarve og talebobler.

Peter Madsen måtte overveje tilbuddet en gang eller to. For ikke nok med, at Bibelen ikke er en hvilken som helst bog, så er den er også stor og fuld af vidt forskellige tekster. Så hvordan skulle han gribe sådan en opgave an?

Peter Madsen kom frem til, at han gerne ville give det et forsøg, men på to betingelser: Tegneserien skulle ikke trække på historier fra hele Bibelen, men fra de fire evangelier om Jesus. Og så ville han ikke kun stå for tegningerne, han ville også være forfatter til bogen.

Det gik Bibelselskabet med til, så de næste par år brugte Peter Madsen på at sætte sig grundigt ind i Bibelens historier og på at rejse til Israel for at opleve det land, Jesus i sin tid levede og virkede i.

”Siden brugte jeg i alt tre år på at lave ’Menneskesønnen.’ Og for mig blev det en indre rejse, for når man laver sådan en bog, kan man ikke undgå at komme til at tænke over, hvad man egentlig selv tror på,” fortæller Peter Madsen, som selv er kristen, men som før ”Menneskesønnen” ikke havde læst Bibelen fra ende til anden eller haft et overblik over mangfoldigheden af bibelske tekster.

Bogen kom på gaden i 1995 og er siden blevet solgt i over 160.000 eksemplarer, lige som den er blevet oversat til svensk, norsk, færøsk og fransk. Nu udkommer så anden udgave af forfatter og formand for Religionslærerforeningen John Rydahls undervisningsvejledning til ”Menneskesønnen," for tegneserien bliver brugt landet over til både kristendomsundervisning og konfirmationsforberedelse.

Et særligt kendetegn ved Peter Madsens genfortælling af de fire evangelier er, at han har ladet disciplen Peter være fortæller. Men hvorfor egentlig lave sådan et greb på fortællingen?

'Menneskesønnen er min stemme i koret af mennesker, der har genfortalt den her historie gennem tiden.

”Oprindeligt ville jeg lade Jesus selv være fortæller. Men det fungerede ikke, for Jesus er både sand gud og sandt menneske – så vi kan ikke være inden i hovedet på ham. Vi kan simpelthen ikke forstå en, som er Gud og menneske på én gang. Med Peter er det noget andet. Den spænding der er mellem, at han på én gang er kirkefaderen og samtidig det største kvaj, der kan gå på to ben, gør ham til en meget levende person, som man kan relatere til.”

Og Peter Madsen har med sin tegneserie netop været optaget af at formidle historien om Jesus til moderne mennesker. Ifølge ham er pointen med at genfortælle Bibelen at nå frem til, hvad den kan sige os i dag.

”’Menneskesønnen’ er min stemme i koret af mennesker, der har genfortalt den her historie gennem tiden. Nogle skriver salmer, komponerer musik eller laver teaterstykker - jeg har lavet en tegneserie. Hvis ikke Bibelen hele tiden nyfortolkes, og hvis ikke præsterne hver søndag holder prædikener over teksterne, så bliver det nemt en gammel og død bog,” siger Peter Madsen.

Selv har han læst og oplevet mange forskellige bud på fortolkninger af den oprindelige bibeltekst, og selv om han ikke altid kan nikke samtykkende til en genfortælling, så er den altid væsentlig:

”Hver gang jeg læser en genfortælling eller en ny oversættelse, får jeg lidt mere at vide, lidt mere at tænke over og lidt mere lyst til at gå tilbage og prøve at læse de oprindelige tekster en gang til. Jeg håber, at min tegneserie kan gøre det samme for andre mennesker.” 

Køb undervisningsvejledningen her

Peter Madsen

Peter Madsen er tegneren og fortælleren bag "Menneskesønnen" om Jesus' liv og virke. 

Tegneserien, der efterhånden er blevet en moderne klassiker, er solgt i over 160.000 eksemplarer.

Menneskesønnen - undervisningsvejledning

Undervisningsvejledning til Peter Madsens populære tegneserie "Menneskesønnen".
UV Menneskesønnen
499,95

Forfatter: John Rydahl
Illustrator: Peter Madsen
Sidetal: 130 sider
Indbinding: Spiralryg
Forlag: Bibelselskabet
Varenummer: 978-87-7523-815-6
Udgave: 2. udgave, 2015