En bid af æblet. Foto: Colourbox.
I Første mosebog hører vi om Eva, der tager en bid af den forbudne frugt og sætter gang i det, man kalder syndefaldet. Foto: Colourbox.

03.10.2018

Brevkassen: Hvad siger Bibelen om sex og synd?

Er Bibelen ikke lidt ubeslutsom, når det kommer til sex og synd? En bibellæser undrer sig over, at der kommer modsatrettede holdninger til udtryk i Bibelens tekster

Til Bibelselskabet

Jeg synes tit at menneskets synd opfattes som en seksuel handling og som at spise af den forbudte frugt, men Gud befalede dem at blive frugtbare og mangfoldige, hvorfor disse modsatrettede opfattelser?

Med venlig hilsen
Jeanette

************

Kære Jeanette

Tak for dit spørgsmål!

Overordnet set er sex ikke forkert i Det Gamle Testamente. I skabelsesberetningen i Første Mosebog kapitel 1, befaler Jahve, som Gud hedder i det Gamle Testamente, ganske rigtigt de netop skabte mennesker at blive ”frugtbare og talrige”, så de kan fylde hele jorden. Den opfordring gentager Jahve efter den store oversvømmelse i Første Mosebog kapitel 9. Set i det perspektiv, er der ikke bare ikke noget forkert i at dyrke sex, næh, det er ligefrem en pligt, for uden sex ingen børn.

At sex er godt, fordi børn er godt, passer meget godt med den generelle opfattelse i Det Gamle Testamente. Tænk bare på stamfaderen Jakob, der dyrker sex med sine to koner, Lea og Rakel, og med deres to slavinder, Zilpa og Bilha, så han kan få så mange børn som muligt (1 Mosebog kapitel 28-29). Et andet godt eksempel på en mand, der har mange koner og mange børn er kong David (se fx 2 Samuelsbog kapitel 3,1-5 og 5,13-16).

Det Gamle Testamentes fokus på børn og frugtbarhed er ikke ensbetydende med, at sex ikke også kan og må være sjovt. Hvis man læser en tekst som Højsangen, hvor et elskende par skiftes til at henrykkes over hinandens kroppe, kan man ikke være i tvivl om, at sex og begær er vidunderligt og berusende – også i Det Gamle Testamente.

Men netop fordi sex er sjovt, er sex også til tider problematisk og farligt. Det Gamle Testamente afspejler en patriarkalsk kultur, hvor kvinders seksualitet overvåges omhyggeligt, fordi det er vigtigt at vide, hvem der er far til børnene. Denne restriktive holdning til især kvindelig seksualitet kommer til udtryk i mange forskellige typer tekster, fx i en lovtekst som Femte Mosebog kapitel 22, hvor der er dødsstraf for en ung kvinde, der viser sig ikke at være jomfru på sin bryllupsnat, og hvor ægteskabsbrud ligeledes straffes med døden. I de fortællende tekster sker det ganske ofte, at mænd kommer i vanskeligheder, fordi de begærer en kvinde, de ikke er gift med, eller som tekstens forfatter ikke mener, man bør gifte sig med. I Dommerbogen kapitel 13-16 kommer kraftkarlen Samson gang på gang i vanskeligheder, fordi han har en svaghed for smukke filisterkvinder, og både kong David og hans søn, Amnon, begår forfærdelige forbrydelser i Anden Samuelsbog kapitel 11-13, fordi de har forelsket sig i en kvinde, de ikke har lov til at få. I fortællingen om Samson er det den smukke Dalila, der bliver heltens endeligt, og i Ordsprogenes Bog kapitel 5 og 7 kan man læse om den fristende og forførende ”fremmede kvinde”, som man skal holde sig langt fra, fordi hun lokker de unge mænd lige lukt ned i dødsriget.

Forfatterne til Det Gamle Testamente er altså godt klar over, at sex både kan være farligt og fornøjeligt, og at det er en nødvendighed, hvis menneskeslægten skal videreføres. Det er denne dobbelthed, der går igen i fortællingen i Første Mosebog kapitel 3, hvor Adam og Eva spiser af frugten fra Kundskabens Træ, og bliver smidt ud af Edens Have. Den intellektuelle udvikling som det at spise fra ”træet, der giver viden om godt og ondt”, synes at indvarsle, beskrives i teksten snarere som en seksuel modningsproces eller opvågnen, hvor manden og kvinden pludselig opdager, at de ikke har noget tøj på. De har på en eller anden måde mistet deres uskyld, og den virkelighed, de som straf kastes ud i, er præget af hårdt arbejde, børnefødsler, forgængelighed og død. Det er menneskelivet, som vi kender det, på godt og ondt, og det omfatter også seksualiteten på godt og ondt.

Venlig hilsen
Anne Katrine Gudme

 

Anne Katrine Gudme er uddannet teolog. Hun er lektor i Det Gamle Testamente ved Københavns Universitet. Se hendes andre brevkassesvar.
Alle medlemmer af Spørg om Bibelen-panelet svarer på baggrund af deres egen viden og overbevisning.
Har du et spørgsmål til "Spørg om Bibelen"? Send det til 
spoerg@bibelselskabet.dk.

Højsangen kapitel 4,1-5:

Hvor er du smuk, min kæreste,
hvor er du smuk!
Dine øjne bag sløret
er som duer.
Dit hår er som en gedeflok,
der bølger ned fra Gileads bjerge.
Dine tænder er som en flok nyklippede får,
der kommer op fra badet,
alle med tvillinger,
ingen er uden lam.
Dine læber er som en skarlagenrød snor,
din mund er yndig;
din tinding bag sløret
er som et bristet granatæble.
Din hals er som Davidstårnet,
bygget i stenskifter;
tusind skjolde hænger på det,
alle krigernes rundskjolde.
Dine bryster er som hjortekalve,
gazelletvillinger,
der græsser blandt liljerne.

Synd for begyndere

Bogen dykker ned i Bibelen og kigger nærmere på synd. Fra syndefald over afladsbrev til sex og andre fristelser. En del af Bibelselskabets Håndbibliotek.
Håndbiblioteket: Synd for begyndere
119,95

Forfatter: Kristian Bøcker
Sidetal: 132 sider
Indbinding: Hæftet
Forlag: Bibelselskabet
Varenummer: 978-87-7523-884-2