Gud. Illustration af Federico Zuccaro, ca. 1570–80. Kilde: The Metropolitan Museum of Art.
Illustration af Federico Zuccaro, ca. 1570–80. Kilde: The Metropolitan Museum of Art.

30.08.2023

Brevkassen: Hvordan kan man tegne Gud?

Hvordan kan man tegne Gud, når ingen har set ham? Læs kunsthistoriker og tidligere præst Anne-Mette Gravgaards svar

Kære brevkasse

Jeg vil gerne have at vide, hvordan man kan tegne billeder af Gud, da jeg ikke tænker, at man har set ham. Derfor er mit spørgsmål til jer: Hvordan kan man tegne billeder af Gud?

Bedste hilsner

Nor

------------------------------------------------

Kære Nor.

Gængse opfattelse af Gud

Den gængse opfattelse af Gud er som en hvidhåret og skægget bedstefar, der tager én på skødet og passer på én, og som samtidig har så meget autoritet, at han kan beskytte én mod alt ondt og ovenikøbet kan straffe dem, der handler ondt.

Her sammenblandes flere læsninger fra Bibelen, henholdsvis

  1. Den bøn, Jesus lærte os at bede til sin og vores Fader: ”Fader vor” (Matthæusevangeliet 6,9-13)
  2.  Jesu lignelse om den rige mand og den fattige Lazarus, hvor Lazarus ved sin død bliver sat på patriarken Abrahams skød (Lukasevangeliet 16,22
  3. Skikkelsen ”den gamle af dage” der troner som dommer i Daniels bog i Det Gamle Testamente (f.eks. Daniels Bog 2,20-23) og i Johannes Åbenbaring i Det Nye Testamente (f.eks. Johannes Åbenbaring 1,13-16).

Ingen har set Gud

Men - du har helt ret i, at ingen har set Gud, og at man derfor ikke kan afbilde ham. I Det Gamle Testamente vil Moses så grumme gerne se den Gud, han ved flere lejligheder taler med. Men da Moses beder Gud om at se hans ansigt, får han kun lov til at gemme sig i en klippespalte, mens Gud går forbi, og først når Gud er passeret, må Moses se ham og så kun bagfra (Anden Mosebog 33,23)

Afbildning af Gud ved en hånd

På Sinaibjerget modtager Moses de 10 bud fra Gud, hvoraf et af dem er, at man ikke må gøre sig billeder af Gud (Anden Mosebog 20,4).

Jødernes Torah svarer til vores Gamle Testamente. De har ikke noget Nyt Testamente, men venter stadig på den Messias, den ”frelser”, som de kristne mener, at Gud har åbenbaret sig selv som i Jesus. Derfor kan jøder fra gammel tid kun afbilde Guds ord ved en hånd, der med en talegestus ses i himlen.

Afbildning af mennesket Jesus

I Det Nye Testamente hører vi i de fire evangelier om, hvordan Gud har inkarneret sig, dvs. er blevet til kød, i sin menneskesøn Jesus. Et menneske kan man afbilde, derfor kan man i kristendommen fremstille Gud ved at vise Jesus, sådan som man kender det bl.a. fra Majestas Domini (Latin: Herrens majestæt) i romansk kalkmaleri og som Pantokrator (græsk: alverdens hersker) i ortodoks kirkekunst.

Guds ord i koranen

For muslimer er det nærmeste, man kommer Gud, hans ord, som er blevet åbenbaret for dem i koranen, der i øvrigt har de fleste gammeltestamentlige historie og personer fælles med jøderne og de kristne.

Guds åbenbaring i de tre monoteistiske religioner

I de tre monoteistiske religioner åbenbarer Gud sig således henholdsvis for jøderne i det ord, som lyder til dem fra himlen, i kristendommen åbenbarer Gud sig i sin søn, Jesus Kristus, og i islam åbenbarer Gud sig i selve den hellige skrift, Koranen.

I Koranen er der i øvrigt også ligesom i Torahen og i Det Gamle Testamente et billedforbud: ”Frembring da ingen billeder eller lignelser af Allah (Gud), thi Allah ved (alle ting), men I ved ingenting” (sura 16, vers 75)

Jødedommen går 1000-vis af år tilbage i tiden, kristendommen begynder tidligst ved år 0, eller måske snarere efter Jesu korsfæstelse og opstandelse og Islam tager sin begyndelse med Guds ords åbenbarelse for Muhammed fra 610 til  632.

Ikonoklasme

Fra 726 – 843 havde man i det store kristne byzantinske rige en såkaldt ikonoklasme (græsk: billedødelæggelse), en periode med ødelæggelse af alle menneskelige afbildninger. Ikonoklasmen var nok politisk/ økonomisk betinget, men helt klart påvirket af Islamiske og jødiske elementer i og uden for riget.  Man forbød eller ødelagde ikke blot enhver menneskelig fremstilling - ikke blot af Gud - men også af menneskene, der jo var skabt i Guds billede under henvisning til, at det var blasfemi. Ved sindrige teologiske argumenter, vedtoges det dog til sidst, at da Gud havde åbenbaret sig i sin søn Jesus, og da denne søn var et menneske, så kunne Gud afbildes gennem sin søn.

Også under reformationen var der kritik af brugen af billeder. Kun de reformerte calvinister er dog forblevet tro over for buddet om ikke at gøre sig billeder af det guddommelige.

De bedste hilsner

Anne-Mette Gravgaard 

 

Anne-Mette Gravgaard har været præst ved Davids kirke 1996- 2020. Hun er oprindelig uddannet som kunsthistoriker og klassisk filolog og har en fortid som forsker og lektor i byzantinsk kunst og kultur ved Københavns og Århus Universitet og landssekretær ved Kirkefondet med kirkekunst og ændring af kirkeindretning som speciale og har i mange år vejledt menigheder i anskaffelse af kunst til deres kirker. Se hendes brevkassesvar her.

Alle medlemmer af Spørg om Bibelen-panelet svarer på baggrund af deres egen viden og overbevisning.

Har du et spørgsmål til "Spørg om Bibelen"? Send det til spoerg@bibelselskabet.dk.